Home Publicaties Persberichten Financieel Dagblad
Engels
Financieel Dagblad PDF Afdrukken E-mailadres

China dwingt Nederlandse kaasboer tot productiestop
FD7 april 2011, 7:25 uur | FD.nl
Door: Bert van Dijk

Talloze Chinese zuivelbedrijven gaan ten onder aan nieuwe, dure eisen die het imago van de sector moeten oppoetsen. Ook de Nederlandse ondernemer Marc de Ruiter wordt getroffen.

Kaas

'Het is te zot voor woorden', zegt Marc de Ruiter. De eigenaar van kaasproducent Yellow Valley, in de Chinese provincie Shanxi, is woedend op de overheid. Hij moet zijn deuren sluiten. Financieel gaat het uitstekend, maar het zijn nieuwe regels die zijn kaasmakerij in het nauw brengen. De Chinese regering verplicht hem een testlaboratorium aan te schaffen. Kosten omgerekend € 250.000. Dat kan Yellow Valley niet opbrengen.

Hij staat niet alleen. Honderden zuivelbedrijven in China houden door nieuwe regelgeving op te bestaan. De Chinese regering reorganiseert de sector na een reeks schandalen. Met melamine vergiftigd melkpoeder leidde in 2008 tot de dood van zes kinderen en maakte bijna 300.000 andere ziek. Sindsdien kampt de sector met afnemende vraag en is de import van melkpoeder sterk toegenomen. De overheid hoopt met de verplichte testapparatuur het imago van de zuivelsector op te krikken.

Te zot

'Het gaat alleen maar om het imago', constateert De Ruiter. 'Elk zuivelbedrijf, groot en klein, wordt verplicht peperdure professionele apparatuur aan te schaffen, hoe gezond het ook is. Wie zegt me dat daarmee de problemen in de sector verdwijnen? Wat als niemand de apparatuur gaat gebruiken? Het is echt te zot voor woorden.'

De Ruiter vreest dat vooral kleine, gezonde bedrijven slachtoffer worden van de nieuwe regels. 'Terwijl iedereen weet dat de grote bedrijven het schandaal hebben veroorzaakt. Wij maken al jaren Gouda-kazen. We waren de eerste in China en pionier. Daarvoor hebben we wereldwijd veel aandacht gekregen. Dat is toch goede reclame voor China? Dat maken ze nu in één keer kapot.'

Geen enkele compensatie